Новости Крыма

Громадська організація як ефективний інструмент реалізації та захисту спільних інтересів її членів

20.08.2012, 01:25 Просмотров: 338
Громадська організація  як ефективний інструмент реалізації  та захисту спільних інтересів її членів
У загальнодержавній політиці України відображено сутність, що усі громадяни мають однаковий обсяг невід’ємних прав у всіх сферах спільного людського існування та рівні перед законом держави можливості щодо реалізації своїх законних прав та інтересів. Держава в свою чергу сприяє розвитку політичної та громадської активності, творчої ініціативи громадян.Об’єднавшись, громадяни можуть ефективніше захищати та задовольняти свої законні соціальні, економічні, творчі, науково-культурні та інші спільні інтереси.
Тому кожен громадянин повинен знати, як реалізувати право на свободу об’єднань, яке є невід’ємним, а заборона їх діяльності здійснюється лише в судовому порядку.
Це можна продемонструвати на прикладі створення громадської організації.
Громадська організація - це об’єднання громадян, створене для задоволення та захисту своїх законних соціальних, економічних, творчих, вікових, національно-культурних, спортивних та інших спільних інтересів.
Кожна громадська організація при здійсненні своїх прав та обов’язків керується основними засадами та принципами діяльності, визначеними Конституцією України та Законом України «Про об’єднання громадян» (Закон- далі по тексту). Слід зазначити при цьому, що її функціонування здійснюється на основі добровільності, рівноправності членів, самоврядування, законності та гласності. Однак, треба відзначити, що вищезазначена можливість – це право, а не обов’язок. Тобто, ніхто не може бути примушений до вступу в будь-яке об’єднання чи обмежений у правах за належність чи неналежність до громадської організації.
Об'єднання громадян, незалежно від назви (рух, конгрес, асоціація, фонд, спілка тощо) відповідно до Закону визнається політичною партією або громадською організацією.
Важливим є те, що дія Закону не поширюється на релігійні, кооперативні організації, об'єднання громадян, що мають основною метою одержання прибутків, комерційні фонди, органи місцевого та регіонального самоврядування (в тому числі ради і комітети мікрорайонів, будинкові, вуличні, квартальні, сільські, селищні комітети), органи громадської самодіяльності (народні дружини, товариські суди тощо), інші об'єднання громадян, порядок створення і діяльності яких визначається відповідним законодавством.
Як зазначалося раніше, держава усебічно сприяє активній громадській самоорганізації та не втручається в діяльність об’єднань громадян. Проте законодавством передбачається ряд обмежень, які унеможливлюють створення громадських організацій, діяльність яких спрямована на зміну шляхом насильства конституційного ладу і в будь-якій протизаконній формі територіальної цілісності держави, підрив безпеки держави у формі ведення діяльності на користь іноземних держав, пропаганду війни, насильства чи жорстокості, фашизму та неофашизму, розпалювання національної та релігійної ворожнечі, створення незаконних воєнізованих формувань та обмеження загальновизнаних прав людини.
Залежно від визначеної засновниками території діяльності, громадські організації утворюються та діють із всеукраїнським, місцевим та міжнародним статусом.
Порядок створення та припинення громадської організації визначено також Положенням про порядок легалізації об’єднань громадян, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 26 лютого 1993 року № 140.
Так, засновниками громадських організацій можуть бути громадяни України, громадяни інших держав, особи без громадянства, які досягли 18 років, а молодіжних та дитячих організацій - 15-річного віку. Рішення про заснування об’єднань громадян приймаються установчим з’їздом (конференцією) або загальними зборами.
Членами громадських організацій, крім молодіжних та дитячих, можуть бути особи, які досягли 14 років. Вік членів молодіжних та дитячих громадських організацій визначається їх статутами та Законом України «Про молодіжні та дитячі громадські організації».
Громадські організації діють на підставі статутних документів: статуту або положення, до яких Закон висуває певні вимоги. Зокрема, вони повинні містити: назву об’єднання громадян (повна, а також скорочена), його статус та юридичну адресу, мету та завдання об’єднання громадян, умови й порядок прийому в члени об’єднання громадян, вибуття з нього, права й обов’язки членів (учасників) об’єднання, порядок утворення й діяльності статутних органів об’єднання, місцевих осередків та їх повноваження, джерела надходження й порядок використання коштів та іншого майна об’єднання, порядок звітності, контролю, здійснення господарської та іншої комерційної діяльності, необхідної для виконання статутних завдань, порядок внесення змін і доповнень до статутного документа об’єднання.
По завершенню підготовчого етапу створення громадської організації її слід легалізувати. Легалізація (офіційне визнання) є обов’язковою та здійснюється шляхом її реєстрації або повідомлення про заснування. Діяльність об’єднань громадян, які не легалізовані або примусово розпущені за рішенням суду, є протизаконною.
За результатами реєстрації громадська організація набуває статусу юридичної особи у відповідності до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців», що забезпечує можливість від власного імені набувати цивільні права та обов’язки.
При цьому дані реєстрації включаються до Єдиного реєстру громадських формувань та, поряд з цим, до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.
Ялтинське міське управління юстиції автономної Республіки Крим здійснює легалізацію місцевих та первинних професійних спілок та їх об’єднань, реєстрацію структурних утворень політичних партій, державну реєстрацію місцевих асоціацій органів місцевого самоврядування, що об’єднуюся, місцевих благодійних організацій, відділень (філій, представництв) всеукраїнських та міжнародних благодійних організацій, регіональних (місцевих) творчих спілок, статутів територіальних громад сіл, селищ, міста.
Легалізація місцевих громадських організацій та місцевих осередків всеукраїнських та міжнародних громадських організацій на території м.Ялти здійснюються виконавчим органом Ялтинської міської ради, а також виконавчими органами сільських, селищних рад, які за адміністративно-територіальною ознакою входять до складу м.Ялти.
Одже, для легалізації шляхом реєстрації громадської організації, яка має статус місцевої (діяльність якої поширюється на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці або регіону) до легалізуючого органу подаються:
- заява підписана не менш як трьома засновниками об’єднання громадян або їх уповноваженими представниками (підписи засвідчуються у встановленому законом порядку нотаріально);
- статут (положення) в двох примірниках;
- протокол установчого з’їзду (конференції) або загальних зборів, які прийняли статут (положення);
- відомості про склад керівництва центральних статутних органів (із зазначенням прізвища, імені, по-батькові, року народження, місця постійного проживання, посади (заняття), місця роботи);
- документ про сплату реєстраційного збору;
- відомості про засновників об’єднання громадян або спілок об’єднань громадян (для громадян - із зазначенням прізвища, імені, по батькові, року народження, місця постійного проживання; для спілок об’єднань громадян - назви об’єднання, місцезнаходження вищих статутних органів, а також доданням копії документа про легалізацію);
- документ, який підтверджує місцезнаходження об’єднання громадян (гарантійний лист власника приміщення, договір оренди тощо).
Заява про легалізацію місцевої громадської організації розглядається у 3-денний строк після надходження документів. Рішення про легалізацію або відмову в ній заявнику повідомляється не пізніше наступного робочого дня після його прийняття. Заява про легалізацію всеукраїнської та міжнародної громадської організації розглядається протягом одного місяця після надходження документів. Рішення про легалізацію або відмову в ній заявнику повідомляється письмово в 10-денний строк після його прийняття.
Якщо усі вимоги законодавства про об’єднання громадян були дотримані, за результатами розгляду заяви буде прийняте рішення про відмову в легалізації або про легалізацію об’єднання.
Зареєстрованому об’єднанню громадян присвоюється відповідний номер, і воно вноситься до Реєстру об’єднань громадян, що ведеться реєструючим органом, та видається свідоцтво про реєстрацію встановленого зразка.
Легалізація громадської організації, яка повідомила про її заснування є простішою. До легалізуючого органу подається заява, підписана не менш як трьома засновниками громадської організації або її уповноваженими представниками. В заяві вказується прізвище, ім’я, по батькові засновників громадської організації або їх уповноважених представників, рік народження, місце постійного проживання, назва організації і місцезнаходження центральних статутних органів, основна мета діяльності громадської організації. Підписи в заяві повинні бути завірені в установленому законом порядку (нотаріально).
Громадська організація, легалізована шляхом повідомлення про її заснування, вноситься до книги обліку громадських організацій, що ведеться легалізуючим органом.
Громадська організація - це рушійна сила, спосіб змін у суспільстві, ефективний інструмент реалізації та захисту спільних інтересів, які охороняються та гарантуються Конституцією України. Але для ефективного функціонування у правовому полі громадська організація має бути створена у порядку, встановленому чинним законодавством України.Автор: Начальник реєстраційної служби Ялтинського міського управління юстиції Автономної Республіки Крим
Раздел:
Календарь
< Октябрь Ноябрь, 2024 Декабрь 
пн вт ср чт пт сб вс
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 1617
18192021222324
252627

Последние новости